با فرایند ترموفرمینگ بیشتر آشنا شویم

 

حجم وسیعی از روش‌های مختلف بسته بندی در دستگاه‌هایی مانند دستگاه ترموفرمینگ و دستگاه بلیستر بر مبنای استفاده از فرآیند ترموفرمینگ هستند و شکل دهی حرارتی در آنها بسیار مهم است. اگرچه معادل فارسی خاصی برای ترموفرمینگ وجود ندارد، اما شکل دهی حرارتی بهترین توصیف برای این فرآیند است. اگر با فرآیند ترموفرمینگ بیشتر آشنا شویم به ما کمک می‌کند که شرایط عملکردی بهتری برای دستگاه ها در کارگاه فراهم کنیم و بازدهی کارگاه را بالا ببریم.

 دستگاه ترموفرمینگ

 

برای این که با فرآیند ترموفرمینگ بیشتر آشنا شویم باید مروری بر دستگاه ترموفرمینگ داشته باشیم و بدانیم ؛ دستگاه ترموفرمینگ ابزاری برای اجرایی کردن فرآیند ترموفرمینگ است که تمامی مراحل را در قالب یک مرحله کلی معرفی می‌کند و تکنسین می‌تواند از صفحه کنترل بر این فرآیند نظارت داشته باشد. از دستگاه ترموفرمینگ برای پروژه‌های مختلفی استفاده می‌شود که شاید معروف‌ترین آنها دستگاه ترموفرمینگ ظروف یکبار مصرف پلاستیکی و دستگاه ترموفرمینگ ظروف یکبار مصرف گیاهی باشند.

فرایند ترموفرمینگ از کجا شروع می‌شود؟

 

فرایند ترموفرمینگ یعنی تولید حرارت، انتقال حرارت به ماده اولیه و نرم کردن پیوند بین مولکولی آنها، استفاده از یک قالب برای شکل دهی ماده اولیه، برش دادن ماده اولیه و در نهایت تولید مواد بسته بندی است. بنابراین اولین حرکتی که تکنسین دستگاه بسته بندی ترموفرمینگ انجام می‌دهد، روشن کردن بخش حرارتی دستگاه یا همان کوره است. در درون کوره چندین المنت برقی قرار گرفته است که وظیفه گرم کردن داخل کوره را بر عهده دارند.

در گام دوم، تکنسین قسمت حرکتی دستگاه را روشن می‌کند که وظیفه آوردن ماده اولیه به صورت یک ورقه پلاستیکی را بر عهده دارد. در برخی از دستگاه‌ها از سلولز به عنوان ماده اولیه استفاده می‌شود و تحت عنوان دستگاه ترموفرمینگ ظروف یکبار مصرف گیاهی شناخته می‌شود. این در حالی است که در گروه‌های دیگر از پلی استایرن و پلی پروپیلن استفاده می‌شود که برای ظروف یکبار مصرف پلاستیکی از آنها استفاده می‌شود.

 همزمان با ورود ماده اولیه به کوره، فرایند ترموفرمینگ با رسیدن ماده اولیه به کوره ادامه پیدا می‌کند و این ماده اولیه نرم می‌شود. قالب‌های قرار گرفته بر روی دستگاه با کمک جک‌های پنوماتیکی به سطح ماده اولیه انتقال داده می‌شوند و با اعمال فشار فرایند شکل دهی آنها انجام می‌شود. در نهایت با عقب کشیدن قالب‌ها، بسته بندی‌های تولید شده از قالب جدا می‌شوند و بلافاصله به خارج دستگاه هدایت می‌شوند.

 

 

فاکتورهای مؤثر در ترموفرمینگ

 

با توجه به توصیفی که از فرآیند ترموفرمینگ صورت گرفت، به احتمال زیاد برای شما مشخص است که چه فاکتورهایی در عملکرد این دستگاه‌ها نقش دارند. قبل از هر چیزی باید به این نکته اشاره کنیم که یک صفحه کنترل در اختیار تکنسین دستگاه ترموفرمینگ قرار دارد. در این صفحه کنترل، تکنسین می‌تواند درجه حرارت کوره دستگاه، روند حرکت جک‌های پنوماتیکی و سرعت دستگاه در تولید ظروف بسته بندی را مشخص کند. پس فاکتورهای مؤثر در فرایند ترموفرمینگ عبارتند از:

  • درجه حرارت تولید شده در کوره توسط المنت‌های برقی؛
  • سرعت حرکت ماده اولیه به صورت ورق به هم پیوسته؛
  • سرعت حرکت جک‌های پنوماتیکی برای قالب گیری و جدا کردن مواد بسته بندی؛
  • روند کنترل فرایند برای شکل دهی و آسان بودن بسته بندی.

مطالب پیشنهادی : دستگاه ترموفرمینگ خرما

 

کاربردهای ترموفرمینگ در صنعت

 

اگر قصد خرید دستگاه ترموفرمینگ را دارید و می‌خواهید یک کارگاه را راه اندازی کنید، خوشبختانه شرایط مختلفی در اختیار شما هست و کاربردهای ترموفرمینگ در صنعت بسیار زیاد است. این کاربردها می‌تواند شامل بخش حوزه‌های خوراکی یا غیر خوراکی باشد. به عنوان مثال، از فرآیند ترموفرمینگ در حوزه‌های زیر استفاده می‌شود:

  • تولید ظروف یکبار مصرف برای خوراکی‌ها و مواد غیر خوراکی؛
  •  تولید ظروف بسته بندی برای خشکبار و مواد مشابه آنها؛
  •  تولید ظروف بسته بندی برای مواد شوینده مانند مایع ظرفشویی؛
  •  تولید ظروف بسته بندی برای مواد نفتی مانند روغن ترمز و روغن موتور؛
  •  تولید ظروف بسته بندی برای قطعات یدکی خودروها و قطعات کامپیوتری.

 

 اگر می‌خواهید درک بهتری از فرآیند ترموفرمینگ داشته باشید یا قصد خرید دستگاه ترموفرمینگ را دارید، از بخش ارتباط با ما استفاده کنید تا کارشناسان ما به سؤالات احتمالی شما پاسخ دهند.